regler

för att få en bra blogg.
kanske något jag får börja tränka på!




1. Om blogg.se inte hackar, så minst en bild i varje inlägg. Vet du inte vad du ska ha för bild? Lättlöst problem, ta en på dig själv snabbt i cam! Det uppskattas alltid med en "jag-just-nu" och man vill faktiskt se personen som sitter och skriver också..

2. Uppdatera minst 4 gånger dagligen, inte bara säga att man ska uppdatera utan också faktiskt göra det. Tio gånger varje dag tycker jag är roligt (som läsare), men för dom flesta ganska onödigt. Har man inte tid så måste man inte uppdatera 10 gånger, men ska man ha en blogg måste man i alla fall ha tid för 4 inlägg om dagen annars kan man lika gärna ta bort bloggen..

3. En profilbild, ganska uppenbart men det är inte alla som har det! Skärpning bloggare!

4. Variera din blogg. Skriv inte bara om vad du gör på dagarna, utan också andra saker. Som jag gör här t.ex. eller tipsa om en bra film eller din favorit låt eller skriv om saker du tänker på eller något du läst i tidningen...

5. Ha en inriktning på din blogg. Skriver du om mode, dans eller katter? Det kan vara bra att ha en inriktning på sin blogg, klart att du inte bara enbart ska skriva om just ditt ämne! Jag har ju redan sagt att du ska variera dig.. Men det kan ändå vara bra att veta lite vad just din blogg is about!

6. Bry dig om din design och gör den personlig, det är trost allt det första intrycket av din blogg och dig som person. Byt ut den då och då för att hålla det fräsht (och, viktigast, så att du inte tröttnar!), men inte allt för ofta för då kan dina läsare tro att dom kommit fel! Det bästa är att byta i stadier, alltså t.ex. först bakgrundsfärgen sen menyn sen headern osv, inte allt i ett.

7. Var personligt privat och dig själv. Att folk säger att man inte ska avslöja saker om sig själv i sin blogg tycker jag är fel! Det är just därför man har den, för att berätta om sig själv och sitt liv och för att andra ska kunna läsa om det och dig. Avsölja saker! Visst, man ska inte lämna ut sitt telfon nummer och sånt, men det har jag inte sagt heller..

8. Ha åsikter och stå för var du tycker. Folk tycker om att läsa om saker som dom själva inte vågar erkänna, skriv vad du tycker och tänker och åsikter om allting mellan himmel och jord! "Vad tycker jag om att ha jeans kjol i sommar?"

9. Gör reklam, men överdriv det inte. Det är jobbigt med folk som spammar stora bloggar med kommentarer "läs min blogg, läs min blogg, läs min blogg!!!", lämna istället en gullig kommentar om det dom skrev om och skriv gärna längst ner "och kika gärna in på min blogg om du har tid! Puss." Gulligt och lätt och du får fler läsare på det än att spamma varje inlägg, dom kommentarerna tas ändå bort.
Bli också medlem på bloggtoppen.se och liknande sidor där andra lätt hittar din blogg!

10. En grej jag tycker är otroligt bra är att gästblogga hos t.ex. en kompis! Har du en bästa vän med blogg? Men fråga då om du kanske kan få gästblogga i hos henne och locka henne med att hon får skriva i din blogg. Hon har säkert läsare du inte har och dom blir definitivt nyfika på dig!
Om du inte har några kompisar (HAHAHA) så fråga någon blogg du läser, alltså då inte en stor, om hon/han skulle vilja gästblogga hos dig och om du skulle kunna få gästblogga hos den personen. Du måste ju inte känna personen, att träffa någon på internet är inte fel, men det skulle kanske vara bra om ni har något gemensamt?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0